انتخاب و چیدمان سرویس خواب و اتاق آن
مشاوره در انتخاب مبلمان
آموزش نکات مهم و مفید در انتخاب و چیدمان مبلمان

اتاق خواب شما باید محیطی آرام باشد که بتوانید در آن به آرامشی بکر برسید و تجدید قوا کنید. فضایی آرام که در آن به تنهایی و یا به همراه فردی که دوستش دارید از لحضات لذت ببرید. خواب شبانه از مهمترین فرآیندها در زندگی هر فرد است و سبب می شود خستگی و استرس کار روزانه از وجود فرد دور شود و با روح وجسمی شاداب برای روز جدید و پرمشغله آماده شود. از این رو اتاق خواب نقش مهمی در خانه دارد.اتاق خواب هر فرد فضایی کاملا شخصی است و سبک و نوع دکوراسیون اتاق خواب هر فرد تنها به سلیقه فردی او بستگی دارد و باید منعکس کننده نیازهای روزانه، شخصیت و خواسته های او باشد.

 

اصول اوليه چيدمان در اتاق خواب

اتاق خواب جايي است براي آسودن و كسب آرامش و انرژي مجدد براي يك روز كاري ديگر. انتخاب لوازم اتاق خواب و همچنين نوع چيدمان آن كمك زيادي به كسب اين آرامش و استراحت واقعي مي كند. در اين نوشتار سعي داريم مهم ترين نكات مربوط به دكوراسيون اين منطقه با اهميت خانه را توضيح دهيم.
 يكي از اصول اوليه چيدمان در اتاق خواب مي گويد محل تخت بايد به گونه اي انتخاب شود كه پنجره نورگير حتما در سمت راست آن قرار گيرد.
استفاده از كوسن هاي فراوان بر روي تخت هايي كه لبه بالايي بلندي دارند، بر زيبايي تخت مي افزايد. در سبك هاي كلاسيك بهتر است كه اين كوسن ها از همان جنس و بافت روتختي باشند.
به هماهنگي موجود در بين اشيا و مبلمان بيشتردقت كنيد. بافت هاي روتختي و والان هاي پرده بهتراست از يك نوع، از يك طرح و از يك طيف رنگي انتخاب شودو حتي رول بوردهاي (نوارهاي تزييني ديواري) در قسمت بالايي ديوارها نيز از همان طيف رنگي باشد.
هر چه پهناي قاب تابلوها بيشتر باشد آن تابلو با دكور اتاق، هماهنگ تر شده و هر چه پهناي قاب كمتر باشد، تنها نقاشي يا ساير آثار داخل قاب جلوه بيشتري خواهد داشت.


 


 هماهنگي ميان بافت ها يك سبك كلاسيك به محيط اتاق مي دهد. البته اگر در ميان اين هماهنگي، گاهي يكي از بافت ها و رنگ ها، كاملا متضاد و مكمل ديگر بافت ها باشد، بر تنوع دكور اتاق افزوده شده و آن را از يكنواختي در مي آورد.
توجه داشته باشيد استفاده از روتختي هاي زيبا تنها ملاك زيبايي و راحتي اتاق نيست بلكه بايد به نرمي و لطافت آن هم توجه كنيد. همه اين موارد منجر به افزايش حس آسايش و راحتي در اتاق خواب مي شود.
فرض کنيد:رنگ زمينه اتاق، كرم شكلاتي و گلبهي است. استفاده از دكورهاي چوبي تيره و متمايل به زرشكي، مكمل رنگ فضاي زمينه است. استفاده از روتختي براق، مانند هر بافت براق ديگر، علاوه بر اينكه نوعي حس تجمل گرايي را به ببيننده القا مي كند، با قرار گرفتن در كنار دكور چوبي تيره باعث مي شود زيبايي اين نوع چيدمان جلوه اي چند برابر بيابد. رنگ و طرح بافت هاي پارچه اي نيز مابين رنگ زمينه اتاق و دكور چوبي آن است.
همين امر سبب شده است تا در محيط، تعادل برقرار شود. يادتان باشد كه يكي از ويژگي هاي سبك كلاسيك، استفاده از بافت هاي براق در كنار دكور چوبي تيره است. همچنين، استفاده از تك مبل کمک مي کندتا فضايي صميمي و دلنشين در قسمتي از اتاق فراهم آيد. براي تفكيك اين فضا در كنار تك مبل مي توان از نور موضعي (آباژور) استفاده کرد. بهترين آباژورها دركنار تك مبل ها، آباژورهايي هستند كه نورشان به سمت پايين باشد
 
به اين ترتيب فضايي مناسب براي مطالعه واستراحت در شب پديد مي آيد. هر چه تعداد نورهاي موضعي در داخل اتاق بيشتر باشد، تفكيك فضاهاي داخلي بيشتر شده و به نظر مي رسد كه رعايت اين نكته براي اتاق خواب، مناسب است.
استفاده از چراغ هاي آباژور كوتاه بر روي پاتختي ها، ميتواندفضايي رومانتيك به وجود آورد و ضمنا اين امكان را به وجود مي آورد تا بتوانيد قبل از خواب به مطالعه بپردازيد.
 

 استفاده از فضاي سبز (گلدان، فلاور باكس و . . .)، قاب عكس هاي شخصي و تابلوهاي خط يا نقاشي مورد علاقه تان در اتاق خواب باعث افزايش نشاط و روحيه تان شده و روبه رو شدن با اين عناصر به ويژه در آغاز هر روز مي تواند انگيزه شروع يك روز كاري را دو چندان كند.
بهتراست قاب عكس و تابلو نيز مطابق با دكورچوبي اتاق،چوبي انتخاب شود و همين امر باعث ايجاد هماهنگي بيشتر بين اجزاي داخلي اتاق مي شود. استفاده از قاب هاي فلزي متعدد در اتاق هايي كه دكور فلزي و فرفورژه دارند كاملا مناسب است و توصيه مي شود. معمولا براي زيباتر شدن جايگاه تخت هاي دو نفره در اتاق خواب بهتر است از تابلوهاي نقاشي بر روي ديوار بالايي تخت استفاده كنيد. اگر دوست داريد كه با يك تابلو و يا تنها يك قاب عكس، ديوار بالايي تخت را تزيين كنيد ترجيحا آن تابلو را پهن و به اندازه عرض بالاي تخت انتخاب كنيد. ولي اگر مي خواهيد از تعداد تابلوهاي بيشتري براي تزيين ديوار استفاده كنيد، مناسب تر اين است كه از تابلوهاي طولي يعني تابلوهايي با عرض كم و طول زياد استفاده كنيد. در اين نوع انتخاب، ترجيحا بايد سعي كنيد اندازه طولي تابلوها تقريبا برابر ارتفاع تخت از سطح زمين باشد.
چیدمان اتاق خواب به روش فنگ شویی
اتاق خواب‌ها مهم‌ترین بخش یک خانه برای آرامش و راحتی هستند، هر چند که بیشتر ساعاتی که در این اتاق می‌گذرد در ساعت‌های خواب است. در همین راستا نباید هرگز این اتاق را تنها به این خاطر که در تیررس نیست نادیده گرفت، زیرا که تنها با خوابیدن در یک اتاق خواب آرامش‌بخش است که می‌توان روزی سرشار از سرخوشی را آغاز کرد. تا می‌توانید از مظاهر طبیعی برای دکوراسیون اتاق‌تان استفاده کنید. انواع گیاهان خانگی و وسایل ساخته شده از چوب، سنگ و… می‌تواند به شما در داشتن اتاقی بی‌‌نظیر، زنده و سرشار از انرژی‌های مثبت و نیرو‌دهنده کمک کند. در اینجا برای تکمیل بحث، خوب است اشاره‌ای هم به کتاب پزشکی مکمل و درمان‌‌های موازی کنیم. در این کتاب در مبحث فنگ‌شویی توصیه‌ای مهم و جالب شده است: از گیاهان و اشیای مختلفی مانند تابلو، مجسمه، سکه، سنگ‌یشم، زنگوله و… به عنوان ابزار رویارویی با تاثیرات منفی، تقویت تاثیرات مثبت و یا حمایت و حفاظت ساکنان خانه استفاده می‌شود که استفاده از این اشیا باید در موارد مشخص و یا آگاهی کامل از اهمیت نمادین آن انجام گیرد. طبیعت همواره زیباترین و کامل‌ترین الگوها را در اختیار انسان‌ها قرار می‌‌دهد پس برای موفق شدن در این کار هم، بهترین الگوی شما چه در انتخاب رنگ‌ها و چه در چیدمان وسایل اتاق‌تان طبیعت است. علاوه بر این شما می‌توانید به جای گم شدن در میان انبوهی از کتاب‌ها و جزوات مربوط به رنگ‌شناسی با نگاهی ساده اما دقیق به چگونگی در کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها در طبیعت، زیباترین ترکیبات رنگی را متناسب با فضای اتاقتان ایجاد کنید. با توجه به همه آنچه که در بالا گفته شد بهترین توصیه‌ای که می‌توانم نهایتا به شما برای طراحی و تغییر دکوراسیون اتاقتان بکنم این است که ابتدا سعی کنید اطلاعات پایه‌ای لازم را در این زمینه کسب کنید و قبل از هر چیز به قلب خودتان و احساسات درونی‌تان عمیقا توجه کنید نه به سخنان دوستان، علایق پدر و مادرتان و یا سلیقه اطرافیان دیگرتان، به خودتان و احساسات خودتان و سلیقه خودتان اعتماد کنید چرا که نهایتا این شمایید که باید در این اتاق زندگی کنید.


- به هیچ عنوان درست نیست کسانی که به سختی به خواب می‌روند، اتاق خوابشان رو به غرب باشد، در حالی که اتاق‌های رو به طلوع برای کسانی که بیدار شدن برایشان سخت است، ایده‌آل‌است.
- جایی که تختخواب‌تان را قرار می‌دهید بسیار حیاتی است. زیرا شما حدود یک سوم زندگی‌تان را در آن سپری خواهید کرد. بهتر است سرتان به طرف دیوار باشد تا دیوار از آن حمایت کند و به طرف در دید داشته باشید. اگر میزهای دارای رومیزی پارچه‌ای کنار تخت باشد و تابلویی پشت تخت آویزان باشد، محیط را آرام می‌کند. از تصویرهای نامناسب یا شلوغ باید اجتناب شود، این اتاق تقارن و مناسبت خوبی دارد، میزهای متناسب کنار تخت رابطه مثبت را تقویت می‌کند.



- هنگام شب آینه‌های روی در کمدها یا میز آرایش را با پرده روشن بپوشانید، چون هنگام خواب باید انرژی‌های موجود در اتاق آرام باشند، چرا که آینه آنها را گسترش می‌دهد.


- تختخواب‌های دارای قاب فلزی، امواج الکترومغناطیسی لوازم برقی و سیم‌کشی خانه را تشدید می‌کند، تختخواب‌های چوبی بهتر هستند.
- برای ملافه‌ها، پتو و روبالشی‌ها از مواد طبیعی استفاده کنید.
- اتاق خواب هر چه کوچک باشد، متناسب و ایده‌آل‌تر است.
- رنگ‌های سفید و کرم روشن، بهترین رنگ برای اتاق خواب است، هر رنگی که کمرنگ باشد، اتاق خواب شما را آرام خواهد کرد.

 


نظرات شما عزیزان:

ghazaleh
ساعت22:14---10 بهمن 1391
ممنون بابت این مطالب زیباتون واقعا بهترین گزینه را انتخاب کردید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط M.H